Úvod
Každý Košičan určite pozná parkovisko pred verejnou knižnicou Jána Bocatia. Ešte nedávno bolo vybavené aj búdkou a rampami (vždy ma zaujímalo či to parkovisko vôbec dokáže zarobiť na slečnu v búdke a jej klimatizáciu), no dnes je už na mieste iba automat a nová značka. Práve táto značka a celková situácia upútala moju pozornosť natoľko, až som ju musel vyfotiť. Vopred sa ospravedlňujem za zníženú kvalitu fotografie, mal som poruke iba mobilný telefón.
Opis situácie
Parkovisko má obdĺžnikovú podstavu a je ostrovčekom rozdelené na dve zrkadlovo zhodné polovice. Popri dlhšej strane obdĺžnika pravej polovice je umiestnená budova knižnice a oproti budove celkom 11 parkovacích miest so šikmým státím. Oproti týmto miestam sú ďalšie štyri parkovacie miesta s pozdĺžnym státím a ostrovček, rozdeľujúci parkovisko.
Z jedenástich parkovacích miest pred budovou knižnice sú všetky vyznačené vodorovným značením V10b, "Parkovacie miesta so šikmým státím" a navyše je jedno miesto označené vodorovným značením V10d, "Parkovacie miesto s vyhradeným státím", druhé, vedľajšie parkovacie miesto je vodorovne označené piktogramom osoby na invalidnom vozíku. (Čiastočne vidno pod strieborným automobilom).
Ďalej je na parkovisku jeden stĺpik zvislého označenia s nasledujúcimi značkami:
1. Značka IP16 "Parkovacie miesto s vyhradeným státím"
2. Značka E15 "Označenie vyhradeného parkovacieho miesta pre osobu so zdravotným postihnutím".
3. Značka E12 "Dodatková tabuľka s textom" konkrétne "Vyhradené pre verejnú knižnicu 11x".
Prečo je to blbé?
Na prvý pohľad je zrejmé že vodorovné značenie nie je v súlade so zvislým značením. Zvislé značenie hovorí o 11 vyhradených miestach, avšak vodorovne je takto označené iba jedno miesto. Beriem si teda na pomoc zákon 8/2009, §60, odsek 3, ktorý uvádza:
"Ak je nesúlad medzi zvislými dopravnými značkami a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé dopravné značky sú nadradené vodorovným dopravným značkám."
Čiže je zrejmé, že platí zvislé označenie. No tu však narážame na ďalší problém a to čo vlastne chcel autor tohto značenia povedať. Vidím tu pritom nasledujúce možnosti:
1. V knižnici pracuje 11 postihnutých osôb, ktoré tu majú svoje parkovisko.
2. Všetkých jedenásť miest je pre postihnuté osoby, avšak len ak navštívia knižnicu.
Je zrejmé, že obe možnosti sú absurdné a ak prihliadnem na realizované vodorovné značenie, projektant pravdepodobne chcel vyhradiť jedno miesto pre postihnutú osobu a následne 10 miest pre pracovníkov alebo návštevníkov knižnice. Isté je, že pokiaľ bolo toto cieľom je nevyhnutné separátne označiť parkovacie miesto pre postihnutú osobu a separátne vyhradené parkovacie miesta pre pracovníkov alebo návštevníkov knižnice.
Zároveň je potrebné si uvedomiť, že parkovacie miesta pre pracovníkov alebo návštevníkov knižnice nie je potrebné vyhradzovať en bloc, ale stačí ich vyhradiť v čase otváracích hodín knižnice.
Ďalej je potrebné zdôrazniť, že všetky parkovacie miesta majú rovnakú šírku, ktorá už na prvý pohľad nemôže vyhovovať pre nástup do auta osobe pohybujúcej sa na invalidnom vozíku. Čiže súčasné značenie je pre takúto osobu absolútne nepoužiteľné.
Záver
Z pohľadu vodiča je realizované dopravné značenie zmätočné a navyše zbytočne obmedzuje parkovanie mimo otváracích hodín knižnice. Zároveň v Košiciach platí, že vyhradiť možno maximálne 10% z celkového počtu parkovacích miest, čo v tomto prípade činí 10% z 30 miest, t.j. celkom tri miesta. Taktiež šírka všetkých miest je rovnaká a teda nevhodná pre nástup osoby pohybujúcej sa na invalidnom vozíku do auta.
Odkazy
http://korzar.sme.sk/c/4422114/povolenie-na-vyhradene-parkovanie-vydava-...
http://www.minv.sk/?zakon-c-8-2009-z-z-o-cestnej-premavke-a-o-zmene-a-do...
Komentáre
aby tvoje ponímanie
Parkování